David Irving: – Når det smeller fra våpnene så går jeg mot lyden

Den omstridte engelske historikeren David Irving kommer til Lillehammer under Litteraturfestivalen selv om invitasjonen er trukket tilbake.

– Jeg er ikke avhengig av litteraturfestivalen for å snakke. Folk skal få oppdage at når noen forsøker å få meg til å holde kjeft så snakker jeg enda høyere, sier Irving til NRK.
– Lar meg ikke stoppe

– Jeg skal finne et egnet sted i Lillehammer og så skal jeg forelese under festivalen. Det sier Holocaust-fornekteren bare fire dager etter at styret i festivalen ga etter for mange negative reaksjoner og trakk invitasjonen.

– Er dette en slags hevn fra din side?

– Ikke hevn, men mange har forsøkt å få meg til å tie stille, og det skal de ikke lykkes i, sier Irving i intervjuet med NRK.

– Hva skal du snakke om?

– Jeg skal snakke om historien – det som virkelig hendte – slik jeg finner den i arkivene. Og så skal jeg snakke om forsøkene på å få meg til å tie stille. Det vil bli en annen forelesning enn den jeg opprinnelig hadde planlagt for Lillehammer.

Les mer >>

Legg igjen en kommentar

