Serbere mindre verdt enn albanere?

– De som har begått krigsforbrytelser bør bli straffet med minimum 15 års fengsel. Jeg mener dommen er utilstrekkelig, og vi kan aldri si oss fornøyde med denne straffen, sier Branislav Dukic, president i Rådet for konsentrasjonsleirsoffre i serbiske Republika Srpska.

Den tiltalte 42-åringen ble i Oslo tingrett dømt til fem års fengsel for krigforbrytelser mot sivile serbere under krigen i Bosnia-Hercegovina i 1992.

Ducik er svært skuffet over det han betegner som en svært mild dom.

– At de går fri som om ingenting hadde hendt etter fem års soning, demotiverer ofrene av forbrytelsene fra å søke rettferdighet, sier Dukic til en kilde av ABC Nyheter i Bosnia.

Les mer

Skuffet over dommen

Ofra i fangeleiren Dretelj mener fem år er for lite.

– Han er ansvarleg for å øydelegge mange liv, seier Danica. Det er ho som blei torturert under eit avhøyr som blei leia av Mirsad Repak.

Se nyhetsreportasjen i videovinduet øverst i artikkelen.

Holdt på å dø

Danica går med sakte skritt oppover trappene. Vi er på veg til hennar husvære i ein by i Republika Srpska, den serbiske delen av Bosnia-Hercegovina. Danica har vondt for å bevege seg. 52-åringen slit med store helseplager etter dei fire månadane ho var fange i leiren Dretelj i 1992.

– Då eg kom ut var eg så sjuk at eg heldt på å døy. Men legane i Beograd klarte å redde meg, fortel Danica.

– Det skjedde grusomme ting i leiren. Folk blei drept, folk blei mishandla, seier ho.

Vi har kome inn på kjøkkenet. Ho set på kaffikjelen.

– Alle mine gjestar skal få ein kopp kaffi, smiler ho.

– Eg prøver å leve eit så normalt liv som mogeleg, men det er ikkje lett.

Les mer

Legg igjen en kommentar

