Kreve, kreve …

norwegian_passportAftenposten: Per Anders Johansen

Mohammad er en av 8500 utlendinger som blir nektet pass fordi han bløffet da han søkte asyl. Nå rammer det barna hans.

–Jeg har innrømmet at jeg oppga feil reiserute da jeg kom til Norge 2000. I tillegg hadde jeg oppgitt et annet navn i Finland. Men jeg var redd. De som smuglet meg inn sa at jeg kunne bli sendt tilbake dersom jeg oppga riktig reiserute, sier Mohammad.

Siden 2000 har Utlendingsdirektoratet gitt opphold i Norge til om lag 18000 asylsøkere med såkalt «sannsynliggjort» identitet. Det betyr at norske myndigheter ikke er helt sikre på deres identitet, men at UDI mener det er mer enn femti prosent sannsynlig at de har oppgitt riktig navn. De fleste kommer fra «lovløse» land som Afghanistan, Somalia og Irak, hvor det er umulig å få sikre dokumentasjonspapirer. Over 96,5 prosent har ikke pass når de søker asyl.

Nå søker de om norsk statsborgerskap, og mange får blankt avslag. Den vanligste årsaken er at de har gjort som Mohammad, og oppgitt flere ulike identiteter.

Les mer aftenposten.no

Legg igjen en kommentar

